Kristal Klaar: Musical


Het tweede concert in de 6de editie van “Kristal Klaar” staat in het teken van MUSICAL en wordt geleid door Bart Buyle.

Wie Musical zegt denkt onmiddellijk aan Cats, Evita, Phantom of the Opera, Les Misérables , J.C.Superstar, Annie, Sound of Music, …. Broadway en het Londense West-End zijn toonaangevend voor de ontwikkeling en de creatie van de meeste musicals. Andrew Lloyd Webber is natuurlijk niet weg te denken als componist samen met Cl. M. Schönberg , J.R.Brown, A.Menken, E.John,….

Musical is intussen uitgegroeid tot een echte cultuur, ook in Vlaanderen. Producenten zoals ‘Musical Van Vlaanderen’ en ‘Studio 100’ maken het mogelijk om groots opgezette spektakelmusicals te produceren, naast enkele andere gezelschappen die meer gericht zijn op de meer intieme muziektheater producties.

Jong talent, alumni en docenten van het 7de jaar Musical van de Kunsthumaniora Brussel geven u een bloemlezing uit het musicalrepertoire met als rode draad ‘Valentijn’. Pittige up-temponummers worden afgewisseld met mooie, romantische ballads zowel in solobezetting als in close-harmony. Ben jij een musicalliefhebber, dan is dit beslist een "must see". Maar ook als je nog nooit een musical hebt gezien, is dit de ultieme gelegenheid om er kennis mee te maken. Puur genieten van het begin tot het einde!

Toen toneel en opera al eeuwen bestonden, was er van musical nog geen spoor te bekennen. De eerste stap naar musical werd rond 1800 gezet, toen in Amerika muzikaal vermaak gezocht werd dat een tegenwicht kon bieden aan de zware opera's. Muzikale genres die zo het levenslicht zagen waren onder meer de revue, de burleske, de operette, de komische opera, de vaudeville en de extra vaganza.

Kenmerken uit deze theatervormen - zoals een afwisseling van gezongen en gesproken tekst, grote balletten, en kleurrijke kostuums en decors - legden vervolgens de basis voor muzikale komedies. En die groeiden rond de overgang van de 19e naar de 20e eeuw in de Verenigde Staten, maar ook in Groot-Brittannie, op hun beurt weer uit tot musicals. Sommige bronnen beschouwen “The Beggar’s Opera” uit 1728 als eerste musical. Anderen zijn ervan overtuigd dat musicals afstammen van de 19deeeuwse lichte opera (Gilbert en Sullivan, Offenbach, Lehar, Strauss). Maar veruit de meeste mensen beschouwen de musical als kunstvorm van de twintigste eeuw, die tot stand werd gebracht door bekende schrijvers en componisten als Jerome Kern, Cole Porter, Irvin Berlin, de gebroeders Gerschwin, Richard Rodgers, Lorenz Hart en Oscar Hammerstein. Zij creëerden een nieuw en licht verteerbaar genre aan het begin van de twintigste eeuw, genaamd musical comedy. Hierop volgden een aantal mijlpalen die het genre steeds meer definieerden, zoals “Showboat” uit 1927 en “Porgy and Bess” uit 1935.
Na Showboat liep de groei van de musical door en verwierf het een heel eigen plek binnen het theater. En zoals iedere goede theatervorm, is het steeds in ontwikkeling gebleven. Naast de traditionele "song and book musicals", waarin gesproken gedeelten en liedjes elkaar afwisselden, ontstonden de zogenaamde doorgecomponeerde producties. Daarin wordt, net als in de meeste opera's, alle tekst op muziek gezet en gezongen. Het is niet voor niets dat deze producties ook wel "Broadways opera's" genoemd worden. Als tegenhanger van alle groots opgezette producties ontstond de kleinschalige musical, met soms maar 1 speler op het toneel. Maar hoe ver de ontwikkelingen ook gaan, de basis van musicals wordt eigenlijk steeds gevormd door muziek, dans en drama die geïntegreerd zijn in het verhaal dat wordt verteld.
Het standaard musicalrepertoire omvat uiteraard de songs van A.L.Webber (Cats, Evita, Phantom of the Opera, J.C.Superstar,…) maar ook de doorgecomponeerde musicals zijn zeer geliefd bij het publiek (Les Misérables, Miss Saigon, Passion, Martin Guerre,…).

JONG TALENT


Deze jonge talenten willen als zanger, speler en danser op het podium staan en daarmee hun blik op de dingen delen. Ze willen laten zien wat ze mooi en belangrijk vinden, laten horen waarin ze geloven, namelijk dat de wereld van theater en muziek, spel en zang zijn heel specifieke weg naar het publiek vindt en het publiek op een heel eigen manier raakt. Wanneer zij al deze vormen kunnen beheersen zijn de mogelijkheden eindeloos …

“In the theatre-business ‘a triple-threat’ is a person who can sing, dance and act”. Deze zin omvat de essentie van de “Musical”. De samenhang van de drie disciplines zang, drama en dans bepalen het vakgebied van Musical. Onze jonge artiesten ontwikkelen hun professionele uitvoeringskwaliteiten in de bovengenoemde domeinen. Parallel hiermee worden musicalzangers ook geconfronteerd met regie, kostumering, geluid, make-up, dramaturgie, decor, …. Al deze facetten monden uit in het theater waar de musicalproductie tot stand komt.


Medewerkers voor dit concert (jong talent): Niels De Mossenau,Joke Dumarey, Nienke Langenhuizen, Naomi Neal, Charlotte Peetermans, Fien Schokkaert, Nikkie Steyaert, Veerle Thibaut, Annelore Van Den Driessche, Anke Van Der Goten. Celien De Pelecijn, An Mertens, Stephanie Vandendriessche, Celine Van de Voorde, Geoffrey Debondt, Yani Ausloos, Anne Vanderelst, Saïn Vantomme, Jolente Habils, Lieselotte Nickmans, Phaedra Segers.




Anke Van Der Goten heeft als grote musical liefhebber al een heleboel ervaring opgedaan op verschillende musicalstages, in de academie van Lier en later bij VZW Saltori. Zij volgt eveneens de vooropleiding aan de Kunsthumaniora Brussel.




Als jong groentje volgde Charlotte Peetermans aan het SAMWD te Lier 3 jaar notenleer en 2 jaar viool en volgt er momenteel in de middelbare graad ‘ musical’ en woordkunst. Aangezien musicalartiest worden haar grote droom is, heeft ze besloten om van haar passie haar beroep te maken. Daarom volg ze momenteel een 7de jaar musical aan de Kunsthumaniora te Brussel, met als doel door te stromen naar het conservatorium.





Veerle Thinbaut is afgestudeerd aan het Heilig Hartinstituut van Heverlee, Sociale en Technische Wetenschappen. Zij zong gedurende 2jaar bij Scala en volgde reeds 15 jaar hip hop en moderne dans. Zij hoopt door te stromen naar het conservatorium in de afdeling Musical.






Annelore Van Den driessche is 19 jaar en studeerde in 2013 af aan het Regina Caelilyceum te Dilbeek in Humane Wetenschappen. Zij volgde op de muziekschool al 5 jaar lang musical naast zang en piano. Annelore deed 2 jaar geleden mee aan Carousel bij een amateurgezelschap.






Nikkie Steyaert is pas afgestudeerd aan de Ugent als communicatiewetenschapper. Zij volgde daarnaast muziek/zang en toneel aan de academie in Gent. Momenteel volgt ze een 7de jaar musical in de kunsthumaniora Brussel dit om haar ten volle voor te bereiden op de toelatingsproeven van het conservatorium.




Joke Dumarey studeerde muziek en woord in het stedelijke conservatorium Brugge. In 2007 studeerde zij af aan de Kunsthumaniora van het Lemmensinstituut richting muziek (harp). In 2010 behaalde ze het bachelordiploma lager onderwijs aan de KHBO en in 2013 studeerde ze af als bachelor secundair onderwijs (muziek en geschiedenis) aan de Arteveldehogeschool.




Nienke Langenhuizen startte haar dansopleiding op 4-jarige leeftijd bij het Centrum voor de Kunsten in Bergen op Zoom en breidde die uit met musical- en harplessen. Bij Studio 100 volgde ze zang-, dans- en spellessen en werkte ze op die manier mee aan theaterproducties zoals De Grote Sinterklaasshow in Sportpaleis en Het Zomerfestival in Ahoy en diverse cd opnames. Aan de Fontys Hogeschool volgde ze de vooropleiding Dans. Intussen heeft zij haar middelbare studies afgerond op 16-jarige leeftijd.




Fien Schokkaert heeft een muziekschoolcarrière van klassieke gitaar achter de rug. Ze heeft ook enkele jaren zang in de J&LM-afdeling gevolgd. Nu volgt ze het zevende jaar musical in de Kunsthumaniora van Brussel om zich volledig te kunnen verdiepen in het musicalgenre en om haar ten volle kunnen voor te bereiden op de toelatingsproeven.





Niels studeerde af aan het Koninklijk Atheneum van Denderleeuw waar hij Kinderzorg studeerde, maar de liefde voor het vak Musical deed hem toch een ander pad bewandelen. Eerst volgende hij musicalstages bij MUZIX en nu studeert hij Musical aan de Kunsthumaniora van Brussel om door te stromen naar het Conservatorium in Brussel.






Naomi Beth Neal is afkomstig uit Miami, Florida en is 19 jaar. In haar geboorteland studeerde ze reeds 7 jaar in de kunstrichting en heeft een grote passie voor musical en theater. Zij volgt het 7de jaar Musical in de Kunsthumaniora te Brussel om zo zich voor te bereiden op audities in Europa en USA.





An Mertens studeert dit jaar af aan het Conservatorium van Brussel afdeling Musical en studeerde oa. aan de Kunsthumaniora van Brussel (7de jaar), muziekacademie te Merksem en volgde verschillende stages in binnen- en buitenland.






Lieselotte Nickmans studeerde aan de Kunsthumaniora te Brussel waar ze een 7de jaar Musical volgde. Zij volgde lessen in de muziekacademie van Sint-Truiden en volgde workshops ballet en hedendaagse dans. Zij studeert momenteel aan het conservatorium te Brussel.






Celine werd geboren op 12 april 1989 in Gent. Ze heeft Woordkunst-Drama in het Secundair onderwijs gedaan, een 7de specialisatiejaar aan het Kunsthumaniora in Brussel en studeert nu Musical aan het Koninklijk Conservatorium. Ze heeft al in meerdere producties gestaan o. a. “A Little Night Music”, “A Class Act” en “Assepoester, het tamelijk ware verhaal”.





Yani Ausloos bereidde zich voor in het 7de jaar Musical aan de Kunsthumaniora Brussel en studeert momenteel aan het conservatorium te Brussel. Zij speelde mee in verschillende schoolvoorstellingen en heeft als specialiteit Artistieke en Acrobatische gymnastiek.




Stephanie Vandendriessche zette haar eerste theaterstapjes bij theater Strobos. Besmet door het podiumvirus volgde ze op haar vijftiende Dans en Musical in het Jamcentrum in Sleidinge. Op haar achttiende volgde ze twee jaar Musical aan de Kunstacademie Knokke-Heist. Na een voorbereidend jaar Musical aan de Kunsthumaniora Brussel werd ze toegelaten tot de afdeling Musical van het Koninklijk Conservatorium Brussel. Stephanie zit ondertussen in haar afstudeerjaar. Stephanie debuteerde in haar eerste professionele productie als lid van het ensemble in Assepoester, het tamelijk ware verhaal.



Anne vanderelst studeerde Latijn-Wiskunde tijdens haar humaniorastudies en zonder al te veel ervaring maar met veel liefde voor de drie disciplines van het vak begon zij aan haar zevende jaar musical op de Kunsthumaniora van Brussel. Ondertussen zit ze nu al in haar tweede jaar aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en is haar passie voor musical enkel groter geworden.




Na het behalen van zijn ASO-diploma volgde Geoffrey Debondt een zevende jaar musical aan de kunsthumaniora van Brussel waarna hij werd aangenomen aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij krijgt zangles van Peter De Smet, stond in een tournee met de oerklassieker Carmina Burana en verzorgde de backings voor Een tocht door het donker en Vriendschap van K3. Hij was vier jaar verbonden als docent aan dansschool DASA en maakte de choreografie van de kortfilm In het Hol van de Leeuw. Begin dit jaar richtte Geoffrey samen met Wout Paternoster en Laure Campion de vereniging Musicalia op die een deeltijdse opleiding musical aanbiedt voor kinderen, tieners en volwassenen in de gemeente Asse. Op dit moment maakt hij deel uit van het ensemble in Stany Crets’ Assepoester waarvoor Martin Michel de choreografie verzorgde.



Celien De Pelecijn volgde het 7de jaar musical aan de Kunsthumaniora van Brussel en studeert momenteel aan het laatste jaar van het Conservatorium te Brussel. Naast producties op school stond ze eveneens in het ensemble van “Assepoester, het tamelijk ware verhaal”.





Saïn (1993) begreep tijdens haar middelbare studies Woordkunst-Drama al heel goed dat musical haar enige keuze zou zijn. Een voorbereidend jaar musical aan de Kunsthumaniora Brussel, bleek dan ook de volgende logische stap. Daarna trok ze vastberaden naar Den Haag waar ze aan de Dutch Academy Of Performing Arts haar lessen met heel wat stage-uren combineerde. Zo deed ze ervaring op bij het ‘Lost & Found Orchestra’ van STOMP in het Amsterdamse Carré en voerde ze verscheidende opdrachten uit voor Studio 100 waaronder cd-opnames voor o.a. Samson & Gert, Maya De Bij en K3, de soundtrack voor de K3-film 'Bengeltjes’ en het Studio 100-koor tijdens de Zomerfestivalshow in Ahoy (Rotterdam). Vandaag studeert ze Musical aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel.



Jolente Habils startte haar professioneel musicalleven toen ze net 8 was als de kleine Gretl in The Sound of Music bij Joop van den Ende theaterproductions. Daar begon de passie. Ze deed diverse opleidingen in binnen en buitenland waaronder 7 Mus Antwerpen, 7 Mus Brussel en enkele stages bij ArtsEd in Londen. Op 16 jaar werd ze geselecteerd voor de Vlaamse Glee-cast en deed ze mee aan de promotour. Vandaag studeert ze aan het Brussels conservatorium.





Phaedra Seghers volgde het 7de jaar Musical aan de Kunsthumaniora van Antwerpen en Brussel en aan Codarts Hogeschool te Rotterdam. Momenteel volgt ze les aan de musicalafdeling van het conservatorium te Brussel.



COACHES

Deze jonge talenten staan onder vakkundige leiding van docenten die nauw betrokken zijn bij de opleiding en eveneens in het beroepsveld staan als uitvoerend kunstenaar:

BART BUYLE (docent KHB en KC Brussel, pianist, muzikaal leider) coördineert de musicalopleiding van het 7de jaar. Hij toerde in de Vlaamse CC’s met musicalconcerten als pianist-begeleider en was dirigent en muzikaal leider van verschillende producties.

LULU AERTGEERTS (docente project KHB en opleidingsverantwoordelijke Musical KCB Brussel) was te zien in Chess, Chicago, West Side Story, Me and My Girl, Mamma Mia, Dans der Vampieren,… en is tevens als regisseur en actrice werkzaam in het theater.

CHADIA CAMBIE (docente zang KHB en KCB Brussel) vertolkte rollen in Les Misérables, Camille Claudel, Robin Hood, Into the Woods,…..en was vaak te zien als actrice in verschillende televisieproducties.

AN VANDERSTIGHELEN (docente Drama KHB) is te zien in verschillende televisierollen en was betrokken bij musicalproducties als Blood Brothers, Daens, Je Anne en binnenkort in Pauline en Paulette.

ROEL PEETERS (docent AML, Close Harmony, Muziektheorie aan KHB en docent AMV KCB ) studeerde Muziekschriftuur aan het Conservatorium van Brussel en is actief op verschillende fronten en genres.

THOR RZOSKA (docent piano KHB) is regelmatig te horen op concertpodia als solist of in kamermuziekverband en nam in 2006 een CD op met muziek van Pierre Van Melle.

PIETER SMOUT (pianist-begeleider KHB) speelde bij producties in De Munt, LOD, Joop Vanden Ende, Musical Van Vlaanderen, Vlaams Radio Orkest,… en is momenteel verbonden aan PARTS.

PRAKTISCHE INFORMATIE

DATUM: donderdag 13 februari 2014 om 20:00
LOCATIE: G.C. De Markten (Spiegelzaal) - Oude Graanmarkt 5 te 1000 Brussel
TICKETS: 14.00 € / +65 & -26: 10,00 € / Studenten Kunsthumaniora Brussel en Koninklijk Conservatorium Brussel: 7.00 €
INFO EN RESERVATIE: Brosella: 02 474 06 41 info@brosella.be (info) res@brosella.be (reservatie)

Nieuwsbrief

Vul hier je email adres in om je in te schrijven:
 
 

Your band at Brosella?

Apply with your band for the next edition of Brosella Folk & Jazz Festival!
More Info
 
vzw "De Vrienden Van Brosella"
Onder de Hoge Bescherming van Z.M. de Koning
"Les Amis De Brosella" asbl
Sous le Haut Patronage de S.M. le Roi